donderdag 18 september 2014

Goedemorgen!

"Je grote reis begint vandaag!" waren de eerste woorden vanochtend van mijn lieve vrouw. Het was haar manier om goedemorgen te zeggen en tegelijkertijd uitdrukking te geven aan haar verwarde gevoel van blijdschap (voor mij) en tegelijkertijd onzekerheid. "Yes, jij ook goedemorgen! Volgens mij is mijn grote reis al lang begonnen". Daarmee duidend op een turbulente zomer. Een zomer met veel verdriet, teleurstellingen, boosheid, frustratie en geestelijke afstand. Maar ook uiteindelijk een zomer met vele leermomenten. Momenten waarin de verbinding en liefde opnieuw werden ontdekt en uitgesproken, ruimte kwam voor nieuwe inzichten en helder werd dat we gezamenlijk ons eigen pad kunnen bewandelen. We zijn allemaal verantwoordelijk voor onze eigen input daarin, maar niet voor de output van de ander. Dat is overgave. Dat is het ultieme loslaten. Dat is werkelijke liefde. Dat heeft niets te maken met sturen, controle, beheersen, projectie, of meer van dat soort egobeheersende fenomenen. Vrijheid in wederzijdse afhankelijkheid. In een door het ego geleide duale wereld lijkt dit een contradictio in terminis. Vanuit de gedachte van non-dualiteit is hier echter geen sprake van tegengestelde, maar van elkaar versterkende begrippen. Het heeft even geduurd voordat dit besef binnen kwam. En het zal ongetwijfeld nog tijd nodig hebben voordat het definitief verankerd is in mijn systeem. En dat is mijn pad, mijn reis die dus aanving eind mei van dit jaar. En eigenlijk al 48 jaar en 5 maanden geleden. Een reis met mooie, rustige en ontspannende momenten, een reis die ik niet altijd even bewust beleefde, een reis met hoogte en dieptepunten, een reis met heftige momenten en onzekere momenten. Momenten die ik liever wilde ontwijken of niet onder ogen wilde zien. Maar de reis van het leven zal je te allen tijde bij dezelfde uitdagingen brengen zolang je deze niet bent aangegaan. Of je ze ook altijd als gelijk zal herkennen is maar zeer de vraag. Wat wel duidelijk is dat op het moment dat de herhaling voor je zichtbaar wordt, het moment van aangaan van de uitdaging ook dichter bij is gekomen. Het zou zo maar kunnen dat mijn lieve vrouw en ik dit moment gezamenlijk en individueel hebben ervaren. "Yes, jij ook goedemorgen! Ik wens jou ook een inspirerende reis!", was dan ook wellicht een beter antwoord geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten